Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO is een bekende term in de marketingwereld. Als je niet helemaal bekend bent op dit gebied, vraag je je vast af wat is zoekmachine optimalisatie? Hoe werkt het en waarom zou je dit gebruiken? Dat gaan wij je vertellen in deze blog.

Wat is zoekmachine optimalisatie in het kort

Voor we je alles gaan vertellen over SEO wil je natuurlijk antwoord op de vraag wat is zoekmachine optimalisatie? Zoekmachine optimalisatie omschrijft eigenlijk alles wat websites en pagina’s kunnen doen om te laten zien dat deze het beste resultaat zijn voor iemands zoekvraag. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het optimaliseren van content zodat je goed gevonden wordt in de organische zoekresultaten van Google. Met de organische resultaten bedoelen we de gratis resultaten op de resultatenpagina en dus niet de Google-advertenties.

Waarom zoekmachine optimalisatie?

We hebben nu kort uitgelegd wat zoekmachine optimalisatie is, maar het is natuurlijk ook belangrijk om te weten waarom zoekmachine optimalisatie zo belangrijk is voordat je hier tijd en geld in gaat investeren.

Zoekmachine optimalisatie vergroot de vindbaarheid van jouw website in Google. Als jouw website een betere positie heeft binnen de zoekresultaten zullen er meer mensen zijn die jouw website weten te vinden. Meer bezoekers kunnen uiteindelijk leiden tot meer klanten. Waarom zoekmachine optimalisatie interessant is, is dus eenvoudig uit te leggen. Het vergroot je online succes.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Nu je weet wat zoekmachine optimalisatie is en waarom het zo interessant is, is er nog één belangrijke vraag te beantwoorden. Namelijk, hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Om dit goed te kunnen begrijpen, beginnen we bij de basis: de zoekmachines. Google toont alleen pagina’s en websites die geïndexeerd zijn. Om deze geïndexeerde pagina’s en websites te rangschikken gebruikt Google bepaalde algoritmes. Niemand weet precies hoe deze algoritmes werken. Wat wij wel weten is dat Google bepaalde ranking-factoren gebruikt zoals, crawlbaarheid, laadsnelheid, kwalitatieve content, backlinks en domeinautoriteit. In totaal beoordeelt Google op basis van meer dan 200 ranking-factoren welke pagina’s het best overeen komen met een zoekopdracht. Niemand weet alle 200 ranking-factoren die Google gebruikt, maar er zijn er wel een aantal bekend. 5 van deze factoren zullen wij uitlichten, zodat het duidelijker wordt wat zoekmachine optimalisatie is en hoe je dit onder andere kan doen.

1. Crawlbaarheid

Dit klinkt waarschijnlijk logisch, maar voordat websites kunnen ranken, moet Google weten dat deze website bestaat. Google ontdekt dit door te crawlen. Crawlen gebeurt door zogenaamde ‘spiders’. Deze spiders volgen eigenlijk alle links op al bekende pagina’s. Hierdoor komen ze ook bij nog onbekende pagina’s terecht. Een goede websitestructuur zorgt ervoor dat spiders een hele website makkelijk crawlen.

 2. Laadsnelheid

Maar weinig mensen hebben het geduld om lang te wachten op ladende zoekresultaten. Ook Google ziet dit als een negatieve factor van een website. Google gebruikt tools om de snelheid van websites en pagina’s te onderzoeken en neemt de resultaten mee in de ranking.

 3. Kwalitatieve content

Voor de ranking van websites en pagina’s kijkt Google naar de kwaliteit van de content. Is de schrijver een expert en betrouwbaar? Dan ziet Google dit als iets positiefs. Na het schrijven van een tekst, ben je nog niet klaar. Het regelmatig controleren of er dingen moeten worden toegevoegd, aangepast of weggehaald zorgt ervoor dat content relevant blijft. Ook dit heeft een positieve invloed op de Google ranking.

 4. Backlinks

Backlinks zijn erg belangrijk voor een hoge ranking bij Google, maar wat is dit precies? Backlinks zijn externe links die van een bepaalde website verwijzen naar een andere website. Als er backlinks leiden naar een pagina of website, betekent dit voor Google dat deze worden gewaardeerd. Hoe meer van deze links, hoe hoger de ranking waarschijnlijk zal zijn.

 5. Domeinautoriteit

Ieder domein heeft een bepaalde autoriteit. Dit is eigenlijk de waardering van een domein en wordt bepaald door vertrouwen, populariteit en het aantal pagina’s op een domein. Over het algemeen geldt dat backlinks van pagina’s met een hoge autoriteit sterker zijn dan pagina’s met een lage autoriteit. Voor een goede Google ranking is het dus belangrijk om backlinks te krijgen van sites met een hoge autoriteit.

Zoekmachine optimalisatie in een notendop

Nu wij kort antwoord hebben gegeven op de vragen: wat is zoekmachine optimalisatie, waarom dit belangrijk is en hoe zoekmachine optimalisatie werkt is dit begrip hopelijk wat duidelijker en kan je je er eventueel verder in verdiepen of zelfs toepassen op je eigen website. Vind je het nou interessant om over dit soort onderwerpen te lezen? Houd dan onze blogs over tech in de gaten.

up