De belangrijkste wijzigingen in het nieuwe Formule 1 Seizoen 2024

Formule 1 fans opgelet, want het nieuwe seizoen staat alweer voor de deur! Nog een maandje geduld en dan beginnen de coureurs aan de testdagen voor het seizoen 2024. Met een recordaantal aan maar liefst 24 Grand Prix, waaronder de terugkeer van China, brengt dit kalenderjaar ook weer een aantal belangrijke wijzigingen met zich mee. Echteheren vertelt je graag over wat je kunt verwachten van het nieuwe Formule 1 seizoen, zodat jij alleen nog maar lekkere snacks en bier hoeft in te slaan voor de start.

Kleine veranderingen onder de F1 teams

We trappen hem af met een paar kleine wijzigingen onder de teams voor het nieuwe formule 1 seizoen. Er zijn twee naamsveranderingen onder de teams. Het zusterteam van Red Bull Racing, nu nog AlphaTauri, gaat volgens geruchten door onder de naam Visa Cash App RB. Ook het Zwitserse team, nu nog Alfa Romeo, keert terug naar de naam (Stake) Sauber en zal in 2026 officieel het fabrieksteam van Audi worden. Wat betreft de coureurs, gaan we weer de dezelfde 20 coureurs zien in het nieuwe Formule 1 seizoen. Daniel Ricciardo is dit seizoen definitief de vervanger van Nyck de Vries bij Racing Bulls (eerder dus AlphaTauri). Het nieuwe Formule 1 seizoen begint op 29 februari en er zijn een aantal races verplaatst op de kalender om het aantal reisbewegingen te verkorten.

 

alfra romeo stake sauber

Aanpassingen format F1-sprintraces

Door de aanhoudende kritiek op het format van de sprintrace, zal deze weer op de schop gaan in het nieuwe Formule 1 seizoen. Er worden nog altijd zes sprintraces gereden in de Grand Prix van China, Miami, Brazilië, Qatar, Oostenrijk en Austin. In het vernieuwde format begint het raceweekend op vrijdag met een vrije training en kwalificatie voor de sprintrace. Op zaterdag volgt de sprintrace en later op de dag vindt de kwalificatie voor de Grand Prix plaats. Deze race wordt zoals gewoonlijk op de zondag uitgereden. Dit maakt het voor teams makkelijker om te blijven testen gedurende het weekend. Zo hoopt de FIA in het nieuwe Formule 1 seizoen klachten op het format te vermijden.

‘Right to review’-procedure verkort & strengere regels

Teams zijn al druk bezig met de nieuwe reglementen voor 2026, vooral op motorisch gebied. In het nieuwe Formule 1 seizoen mogen ze niet meer fysiek aan de auto’s voor 2026 werken, ook al hebben ze hier al data en prototypes van. Pas vanaf begin 2025 mogen ze hiermee bezig. De FIA heeft ook de zogenaamde ‘Right to review’ herzieningsprocedure gewijzigd: de termijn is nu 96 uur in plaats van veertien dagen. De aanvraag van zo’n herziening vraagt een vergoeding en deze wordt alleen terugbetaald bij geldige verzoeken. Bovendien heeft de FIA de maximale boetehoogte verhoogd naar maar liefst 1 miljoen euro. Rookfakkels en vuurwerk zijn ook niet langer toegestaan in het publiek. Zo heeft FIA de regels dus aardig aangescherpt voor het nieuwe Formule 1 seizoen.

 

FIA logo

Veiligheidsplan voor extreme hitte in het nieuwe Formule 1 seizoen

Als echte Formule 1 fan herinner jij je vast de Grand Prix van Qatar nog, waar meerdere coureurs met oververhitting uit de auto kwamen. Dit mag echt niet gebeuren, zo heeft ook de FIA besloten. Daarom is er een technisch reglement goedgekeurd, waardoor teams toestemming krijgen om een luchtschuif in de auto te plaatsen. Zo krijgt de coureur meer koeling en er wordt nog gekeken naar extra opties voor verkoeling.

Zo heeft de FIA weer een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd voor het nieuwe Formule 1 seizoen 2024. Nu ben jij weer op de hoogte en is het bijna tijd om je biertje erbij te pakken, om te genieten van een F1 seizoen met (hopelijk) een spannende strijd om het kampioenschap.

up