Hoe dicht zijn we bij reizen met elektrische vliegtuigen?

Het is al langer bekend dat vliegen met vliegtuigen die gebruikmaken van kerosine slecht is voor het milieu. Daarom zijn er nog steeds veel wetenschappers bezig de luchtvaart duurzaam te maken. Deze ontwikkeling gaat erg snel, en dat is een goed teken! Zo worden de eerste elektrische passagiersvliegtuigen ontwikkeld.

Kleine elektrische vliegtuigen

In 2020 heeft de EASA (de grootmacht die de regels bepaalt in de luchtvaart) de eerste elektrische vliegtuigen onder strenge eisen toegestaan. Doordat deze toestellen vaak kortere afstanden kunnen vliegen vanwege de kleine batterijcapaciteit en het hoge energieverbruik, waren dit toestellen die voornamelijk werden gebruikt voor lesvluchten.

Elektrische passagiersvliegtuigen

Het eerste elektrische passagiersvliegtuig is zojuist gepresenteerd door het bedrijf Maeve. Dit is een 80-zits elektrisch turbopropvliegtuig. Een turboprop is een type vliegtuigmotor dat speciaal geschikt is voor langzamer vliegende vliegtuigen. Turbinemotors elektrisch maken is ook nog een enorme uitdaging. Toch maakt een turbopropmotor ook gebruik van een stuk kleinere turbine, dus misschien is deze turbine ontwikkeling een belangrijke voor in de toekomst. Dt Maeve toesten is vanaf de basis ontworpen met een innovatief hybride voortstuwingssysteem, wat leidt tot een aanzienlijke afname van energie- en brandstofconsumptie. Hierdoor wordt het Maeve toestel een ideale vervanging voor zowel regionale jets als turboprops.

Terwijl we ons bewegen naar een duurzamere toekomst in de luchtvaart, tekenen de recente ontwikkelingen rond elektrische vliegtuigen een veelbelovend pad. Van kleine lesvluchten tot het ambitieuze project van Maeve met een 80-zits elektrisch passagiersvliegtuig, de luchtvaartindustrie maakt aanzienlijke stappen richting milieuvriendelijkere reisopties. De toekomst van elektrisch vliegen lijkt steeds dichterbij te komen, en de horizon van duurzame luchtvaart komt steeds dichterbij.

up