Sporten op een lege maag

Waar gaat jouw voorkeur naar uit? Sporten op een lege of gevulde maag? Er wordt wel eens gezegd dat sporten op een lege maag beter is, maar is dat ook echt zo? En waar komt deze bewering vandaan? In deze blog neem ik je mee in de feiten en fabels rondom sporten op een lege maag. Want val je nou echt sneller af door te sporten op een lege maag? Lees verder en kom erachter wat de invloed van sporten op een lege maag is!

Sporten op nuchtere maag afvallen

Vaak wordt er gedacht dat wanneer je gaat sporten op een lege maag dat je dan sneller afvalt. Om direct met de deur in huis te vallen: je valt niet sneller af door te sporten op een nuchtere maag. We zetten de feiten voor je op een rijtje omtrent sporten op een nuchtere maag & afvallen:

  • Bij het sporten op een lege maag is je vetverbranding hoger. Dat wil niet zeggen dat je sneller afvalt. Afvallen voornamelijk te maken met de totale calorie inname op een dag.
  • Je verbrandt niet meer calorieën tijdens het sporten op een nuchtere maag. Maar omdat je koolhydraatreserves lager zijn zoekt je lichaam een andere manier om aan energie te komen. Deze energie haalt wordt gehaald uit vetten maar het aantal verbrande calorieën wordt daarmee niet hoger.
  • Als je intensief sport, dan is dat op een lege maag minder lang vol te houden. Hierdoor kan het zijn dat je sneller afhaakt en uiteindelijk niet je doelen behaalt die je had gesteld voor de training.

Krachttraining op lege maag

Voer je vaak krachttraining op een lege maag uit? Dan moet je weten dat trainen op een nuchtere maag kan zorgen voor spierafbraak. Het trainen op een nuchtere maag stimuleert namelijk de afgifte van cortisol en dit kan leiden tot afbraak van eiwitten in de spieren. Wil je zoveel mogelijk halen uit je workout dan raad ik krachttraining op een lege maag dus niet aan.

Wat dan wel?

Ik raad aan om voor het sporten een koolhydraatrijke maaltijd te nuttigen. Dat kan iets kleins zijn of een volledige maaltijd, afhankelijk van de workout. Met wat eten in je maag kun je de volledige training knallen en haal je het meest uit je training. Zorg er wel voor dat je niet te kort voor de workout een maaltijd nuttigt, dan heb je kans op maag- en darmklachten. Ga je een minder intensieve training workout doen, zoals wandelen of yoga? Dan kun je eventueel ook kiezen voor sporten op een lege maag. Maar luister daarbij naar je lichaam. Merk je dat je duizelig wordt of niet volledig kan functioneren op een lege maag? Dan raad ik altijd aan om iets te eten, ongeacht de intensiteit van de training. Kortom luister naar je lichaam en doe wat het beste voelt voor jou!

Gerelateerde artikelen

previous
next
Verlaten stadion
tips om meer te bewegen
Meest beoefende sporten Nederland
Hardlopen voor beginners
nieuwe formule 1 seizoen 2024
legendarische voetbalschoenen
Loopband vs. buiten hardlopen
Nederlands elftal fans
Voordelen personal training
Teams om in de gaten te houden voor het F1 Seizoen 2024
up