5 tips om meer te bewegen

Iedereen weet het denk ik wel: bewegen is belangrijk voor je gezondheid. Toch kan het lastig zijn om daadwerkelijk meer te bewegen. Daarom zet ik 5 praktische tips voor jou op een rijtje die jou helpen bij het doel “meer bewegen”. Wist je dat genoeg bewegen bijdraagt aan het verkleinen van de kans op hart- en vaatziektes, somber zijn en dementie? Dus ga naar buiten en loop een rondje!

Waarom meer bewegen?

Genoeg bewegen heeft super veel voordelen, zowel lichamelijk als geestelijk. Zo verlaagt bewegen de kans op overgewicht en kan bewegen diabetes voorkomen. Maar daarnaast kan bewegen ook helpen bij angst, stress en depressie verminderen. Bewegen is tot slot ook het beste medicijn tegen typische ouderdomsziekten. Kortom bewegen is gezond! Daarom zetten wij de beste tips om meer te bewegen voor je op een rijtje.

Meer bewegen tips

Om je te helpen bij het bewegen hebben we 5 tips om meer te bewegen voor je verzameld.

  1. Stappen bijhouden

De eerste tip om meer te bewegen gaat over jouw stappen. Weet je eigenlijk wel hoeveel stappen je zet op een dag? Misschien zet je wel meer stappen dan je denkt. Installeer een stappenteller op je telefoon of tel je stappen met een smartwatch. Als je weet wat je huidige aantal stappen zijn kun je ook een doel gaan stellen. Heb je dit doel behaald dan kun je jouw doel verhogen. Doordat je exact kan zien hoeveel je beweegt, ben je waarschijnlijk nog gemotiveerder om je doel te behalen (en dus meer te bewegen!).

  1. Trap in plaats van lift

Het is een inkoppertje maar als je woont of werkt op een andere verdieping, kun je de trap pakken in plaats van de lift. Is het wel erg hoog? Dan kun je natuurlijk ook halverwege de lift uitstappen en het laatste stukje de trap pakken. Stap vervolgens elke week een verdieping eerder uit en wie weet loop je straks helemaal naar boven!

  1. Parkeer de auto iets verderop of stap een halte eerder uit

Deze tips kan natuurlijk niet ontbreken bij onze meer bewegen tips. Als het niet mogelijk is om te fietsen naar je werk of bestemming, kun je de auto iets verderop parkeren. Zo maak je direct wat meters. Ga je niet met de auto maar met het OV, stap dan eens een halte eerder uit.

  1. Loop elke avond een rondje

Maak er een gewoonte van om na het avondeten een rondje te lopen. Dit hoeft natuurlijk niet direct een rondje van 5 km te zijn, alle kleine beetjes helpen. Ben je meer een ochtendmens? Dan kun je er ook voor kiezen om elke ochtend een rondje te lopen, dan begin je de dag gelijk goed!

  1. Onderneem actieve activiteiten met vrienden

De laatste tip om meer te bewegen is voor in jouw vrijetijd. Spreek af om bij te kletsen tijdens een wandeling in plaats van bij iemand thuis op de bank. Of plan een andere actieve activiteit zoals fietsen, een klimbos, mountainbiken, een stormbaan of suppen!

Meer bewegen begint bij kleine veranderingen. Welke tips om meer te bewegen ga jij toepassen in jouw leven?

Gerelateerde artikelen

previous
next
Wat is snooker, man speelt aan snooker tafel met stok in zijn hand.
WK Darten
goede series op Netflix
handleiding vrouwen
Top 5 duurste jachten
werkplek inrichten thuis Echteheren
Inrichting mancave
starten met een moestuin
koffie
Verlaten stadion
up