Sporten die veel calorieën verbranden

Ben je bezig met afvallen? Dan heb je vast gemerkt dat het alles te maken heeft met calorieën. Hoeveel calorieën je “mag” eten op een dag om af te vallen hangt af van verschillende factoren zoals je gewicht, lengte, leeftijd en geslacht. Krijg je meer calorieën binnen dan dat je verbrandt, dan kom je aan. Een manier om wel af te vallen, ondanks dat je dezelfde calorie inname aanhoudt, is door meer te verbranden. Sporten die veel calorieën verbranden kunnen daarbij helpen. In deze blog geven we antwoord op de vraag: met welke sporten verbrand je veel calorieën?

Verbrand je veel calorieën met zwemmen?

De calorieverbranding tijdens het sporten is afhankelijk van jouw gewicht en de duur van de sport. In deze blog houden we een gewicht van 70 KG en een duur van 30 minuten aan.

Een sport die bij vele bekend staat als sport die veel calorieën verbrandt, is zwemmen. En dat klopt! Maar verbrand je veel calorieën met zwemmen? Ja zeker, wanneer je fanatiek zwemt (borstcrawl of vlinderslag) verbrand je in een half uur gemakkelijk 400 kcal. Maar er zijn nog veel meer sporten die veel calorieën verbranden.

Met welke sporten verbrand je veel calorieën?

  • HIIT (high intensity interval training): met een half uurtje HIIT verbrand je zo’n 500 kcal. Daarnaast verbrand je na het sporten nog extra calorieën, dat wordt ook wel afterburn genoemd. Bij een intensieve training is dit aantal calorieën veel hoger dan bij een training op lagere intensiteit.
  • Hardlopen: met hardlopen kun je veel calorieën verbranden, wel is dit erg afhankelijk van de snelheid die je loopt. Loop je 16 km/u dan verbrand je zo 500 kcal, maar loop je 9,5 km/u dan daalt dit voor een half uurtje rennen naar 300/350 kcal.
  • Fietsen: voor fietsen geldt hetzelfde als hardlopen; hoe sneller je gaat, hoe meer calorieën je verbrandt. Fiets je 30 km/u dan verbrand je wederom zo’n 500 kcal. Maar ga je tussen de 18-20 km/u dan verbrand je waarschijnlijk 250 tot 300 kcal.
  • Kickboksen: bij kickboksen train je naast je conditie ook verschillende spiergroepen. Ben je intensief aan het kickboksen dan verbrand je in een half uur ongeveer 350 kcal.
  • Langlaufen: het is misschien een minder voor de hand liggende sport, maar het is wel een sport waar je veel calorieën mee kan verbranden. Tijdens een half uur langlaufen verbrand je zo 400 kcal. En ben je nou niet in de sneeuw? Dan is rolskiën en goed alternatief!
  • Touwtje springen: een oefening die je eigenlijk altijd wel kan uitvoeren is touwtje springen. En met een half uurtje springen verbrand je ongeveer 370 kcal!

Snel calorieën verbranden met sporten

Om het sporten lang vol te houden is het belangrijk dat je een sport kiest die je leuk vindt. Je hoeft dus niet per se te kiezen voor sporten die veel calorieën verbranden. Hou je niet van fietsen, kies dan wat anders! Als je een sport echt leuk vindt investeer je er ook makkelijker meer tijd in en hou je het een stuk langer vol. Tot slot is voeding ook een belangrijk onderdeel bij afvallen. Kies voor een gezond voedingspatroon dat je langdurig kunt volhouden. Extra beweging is een mooie toevoeging om meer calorieën te verbranden maar op gezonde voeding moet de focus liggen.

Gerelateerde artikelen

previous
next
waar mag je schieten met een luchtbuks?
waarom creatine gebruiken
nieuwe formule 1 seizoen 2024
Verlaten stadion
legendarische voetbalschoenen
Voordelen personal training
hardlopen in de winter
Nederlands elftal fans
Meest beoefende sporten Nederland
tips om meer te bewegen
up